FETÖ İsmarlaması Kanun Hükmü İsimli Belgesel ve Ulusal Sinema Kavgası
Hareket ve eylem, ona yüklenen gaye, hedef ve misyona göre yeni yeni, başka başka anlamlar kazanır. Bu sebeple de FETÖ ısmarlaması Kanun Hükmü isimli belgeselin Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde yarışmaya dahil edilme teşebbüsü bu açıdan değerlendirilmeli; olaya salt bir sanat argümanı olarak bakılmamalıdır. Gerçi, bu sene 60.’sı düzenlenen festival, devlet ve millet refleksinin çok yerinde ve gayet isabetli karşı hamlesiyle iptal edildi, FETÖ’cülerin kuşatmayı yarma teşebbüsleri de böylece önlenmiş oldu. Fakat söz konusu teşebbüsün analizini iyi yaparak ileride vukuu muhtemel tekrarları da şimdiden önlemek gerekir.
Sanat, içine girdiği kabın şeklini alan sıvı gibidir. Tek bir tanımı, belli bir tarifi de yoktur. Onun için de ucu açık bir kavramdır. İyi niyete ev sahipliği yapabileceği gibi her türlü kötü niyete de ev sahipliği yapabilir. Nitekim günümüzde, yıkıcılığı, yapıcılığının çok ötesinde bir meta haline gelmiştir. Sinema da bu genellemeden bol bol nasiplenmiştir. Sinema, dünya ölçekli düşünüldüğünde Amerika’nın istilası altındadır. Türkiye’de de durum farklı değildir. Sayısı çok az olan Ulusal Sinema kavgası verenlerin küçük çaplı hamleleri dışında bu istilaya dalgakıranlık yapabilecek çalışmalar da yoktur.
Amerika’da sinema doğrudan bir devlet politikasıdır. Yani Pentagon ne ise Hollywood odur. Amerika için sinema, kültürel ve sanatsal görünümü altında dünyayı sömürge haline getirmenin adıdır. Bu açıdan da yerli ve ulusal sinema teşebbüsleri yakından takip edilmekte, sahipleri ya elimine ya da kendilerine bağımlı hale getirilmektedir. Ulusal Sinema kavgasının öncülerinden Halit Refiğ’in hayatı elimine şıkkının somut örneğidir. FETÖ’nün çok yönlü Amerika bağımlılığı da düşünüldüğünde Amerikan yayılmacılığına ve küresel efendilerine bu alanda da hizmet etmeleri pek de sürpriz bir gelişme değildir.
Kanun Hükmü isimli belgesel, FETÖ’yü aklama, ülkeyi kötüleme adına kurgulanmış olması yönüyle Amerika’nın Türkiye ile ilgili dış siyasetine de destek çıkmak anlamında bir atraksiyondur. Onun için de önce filmin yarışmadan çıkarılması ardında da festivalin tümüyle iptali bireysel teşebbüsten çok daha fazla organize ses getirmiştir.
1996 yılında, Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı olarak Ulusal Sinema kavgasını desteklemek amacını içinde barındıran bir niyetle Köpekler Adası filminin çekimine karar verildi. Halit Refiğ, elinde bulunan birkaç senaryoyu getirmiş, hepsini gözden geçirdikten sonra, bütçemizi de nazara alarak Köpekler Adası’nda karar kılmıştık. Kendilerine teklif götürdüğümüz oyuncular, sudan bahaneler ileri sürerek teklifimizi geri çevirdiler. Sonuçta Perihan Savaş ve Tanju Gürsu kabul etti ve film çekildi.
1997 yılında aynı film Antalya Altın Portakal Film Festivali yarışmasına katıldı. Tanju Gürsu en başarılı erkek oyuncu seçildi. Medyada bu olay lehte ve aleyhte günlerce konuşuldu. Çoğunluk Tanju Gürsu’nun seçimini sürpriz olarak değerlendirdi. Örgütün sözde üst düzey yöneticilerinden birinin daha sonra bana aktardığına göre işin perde arkası şuydu: Sinema çevresine yakınlığı ile bilinen birisi FETÖ elebaşına gelir, beş bin dolar karşılığında bu işi halledebileceğini söyler. O da kabul eder. Bu kişiye beş bin dolar verilir ve Tanju Gürsu en başarılı erkek oyuncu seçilir. Böylece de FETÖ elebaşı, film kendine mal edilerek günlerce gündemde kalmayı başarır. Halit Refiğ, yönetmen ben olduğuma göre film onun değil benimdir, diye medyada tepkisini dile getirse de sesini duyuramaz. Sonunda FETÖ elebaşı, hem küreselci efendilerinin dediğini yaparak onları memnun etmiş hem de başkasına ait başarıyı hiç hak etmeden sahiplenmiş olur… Zaten onun hayatının özeti de budur.